Belonen en straffen 

Leerdoelen les 4

Straffen en belonen 




Aan het eind van de les kan jij:

  • Uitleggen wat straffen en belonen is 
  • Het belang uitleggen waarom het belangrijk is om niet te straffen en te belonen. 
  • De basisbehoeften van een kind benoemen 
  • De basisbehoeften koppelen aan straffen en belonen 

Opdracht 4 

Basis behoeften vs. straffen en belonen

Tijdens de les hebben we klassikaal een aantal voorbeelden bekeken en gekeken naar welke behoefte om aandacht schreeuwt bij kinderen.  Werk die voorbeelden nogmaals individueel uit en leg uit welke basis behoefte hierin naar voren komt. Deze 6 voorbeelden stop je weer in je portfolio. 


Voorbeelden:

1. De juf staat Truus iets uit te leggen. Truus kijkt haar niet aan en begint er doorheen te kletsen.

2. Remco begint te schelden als Pieter zijn pen even leent zonder er eerst om te vragen

3. Sascha ruimt haar kamer niet uit zichzelf op, ook al vraagt haar moeder bijna dagelijks om dat te doen.

4. Stefan wil niet aan tafel blijven zitten

5. De meester heeft de klas aan het werk gezet. Jorinde wil nog iets vragen en steekt haar vinger op. Dat doet ze nu altijd.

6. Pepijn loopt door het park naar huis. Van iedere struik waar hij langs komt rukt hij een paar bladeren af.  

Drenthe College, Positief opvoeden leerjaar 2 onderwijsassistent 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin